tiistai 21. toukokuuta 2013

Pelot

Näin pimeässä nousee usein pelkotiloja esiin. Pelkoja on monenlaisia. Joku voi pelätä pimeää, toinen esimerkiksi koiria. Peloissa ei kuitenkaan ole mitään hävettävää, vaan se on täysin normaalia. 



P - "Mul kävi kerran tosi ikävästi ku pelkään pimeetä ja rupesin tuntee et joku koskettelee mun jalkaa. No onneks se oliki vaa K joka kiusotteli mua. Mut pelotti sillon sikana."

K - "Kalastaessa pelkään usein putoavani jokeen virran vietäväksi. Pakko tunnustaa: en osaa uida."




Mistä nämä erilaiset pelot sitten johtuvat ja mikä ne aiheuttaa? Kuten jo aiemmin totesimme, pelkääminen on ihmiselle aivan normaalia. Pelon voi aiheuttaa yksittäinen asia tai tilanne, jonka ihminen kokee vaarallisena. Tällaisen tilan voi aiheuttaa esimerkiksi huonot kokemukset.





Miten pelkotiloja voi välttää?


K - "Käytän kalassa ollessani kellukkeita, jotka pitävät minut pinnalla, jos satun putoamaan veteen."

P - "Mä pelkään pimeetä. Mut en mä häpee sitä. Mul on pienestä asti ollu sellanen yövalo (sitä pidetää öisin siis päällä). Mua vaa pelottaa et jos se kuumeneeki liikaa ja syttyy palamaa. Mitä mun sit pitäis tehä?!"




Pelko on loputon kierre.


Voi voi kun pelottaa,
enkä öisin unta saa
Minua poloista auttakaa,
vittu kun pelottaa


Olisi kiva kuulla myös teidän lukijoiden peloista. Kommentoikaa rohkeasti! ;)


- K ja P

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti